Wikia

De Zwarte Schim of Platneus is een fictieve schurk en aartsvijand van Mickey Mouse. Ook is hij leider van het duistere "Bondgenootschap van de Nacht". Het is een schurk, geheel in het zwart gekleed, die de wereld wil veroveren. Zijn teken is een inktvlek.

BiografieEdit

De Zwarte Schim of gewoon kortweg De Schim heeft allerlei machines uitgevonden om de wereld te veroveren, bijvoorbeeld een 'verdubbelaar' of een 'hydrocontroller'. Hij bedenkt vaak ingewikkelde plannen om zijn doel te bereiken. Desondanks, of het nu geluk is of een heel klein detail wat de Schim vergeten is, verijdelt Mickey Mouse met behulp van Goofy of Commissaris O'Hara en Inspecteur Zaaks altijd zijn plannen. Maar dan heeft hij altijd nog een vluchtplan en het is niet vaak voorgekomen dat de Schim achter de tralies zat. In ieder geval is het duidelijk dat dit de gevaarlijkste vijand van Mickey is.

Ook bedenkt de Schim plannen om van zijn aartsvijand af te komen. Dit is hem een paar keer bijna gelukt, maar ook hier stranden zijn plannen, of door pech, of door een detail waardoor Mickey doorheeft wat de Schim van plan is en het zo kan verijdelen.

Nadat Mickey voor het eerst de Schim had gepakt, bleek dat de Schim een spion was voor een buitenlandse organisatie en dat hij een belangrijke formule moest bemachtigen.

In een ander verhaal denkt Goofy dat hij de Schim is, nadat hij door een klap op zijn hoofd zijn geheugen kwijt is geraakt. De echte schim blijkt dan gewoon achter de tralies te zitten.

Platneus Edit

Aanvankelijk wist Mickey niet of de Zwarte Schim wel een persoon was, totdat hij zijn broer Bleke Wim tegenkomt, een goedaardige in wit geklede restauranthouder, die alleen maar positief over zijn broer is en niet kan geloven dat hij een schurk is. Vervolgens komt Mickey erachter dat achter de Zwarte Schim niemand minder dan Platneus schuil gaat.

Karaktertrekjes Edit

Hoewel de Zwarte Schim een zware boef is, liegt hij nooit. Dit is tegen zijn principes. Verder kan hij een gewelddadige dood niet aanzien. Als hij Mickey wil ombrengen laat hij hem dan ook altijd alleen, waardoor Mickey dan kan ontsnappen of bevrijd kan worden.

Wat ook opvallend is, is dat hij alleen maar op macht belust is. Geld of waardevolle dingen interesseren hem niet.

Donald Duck pocketsEdit

Verhalen over de Zwarte Schim komen voornamelijk voor in de Donald Duck pockets. In één pocket speelt hij een hoofdrol in het hoofdverhaal, namelijk pocket 55 "Een Schimmige Surprise", waarin hij weer een plan heeft bedacht om Mickey uit de weg te ruimen. Hij vindt een 'replicator' uit en ontvoert alle vrienden van Mickey op zijn verjaardag en stelt hem de keuze: of hij redt zichzelf of hij redt zijn vrienden. Ondertussen wil de Schim de wereld veroveren met zijn replicaten. In de zomer van 2009 heeft de Zwarte Schim één keer een rol gespeeld in het wekelijkse stripblad Donald Duck.

De Zwarte Schim in andere talenEdit

  • Engels: The Phantom Blot
  • Duits: Das Schwarze Phantom
  • Deens: Slorte Slyngel
  • Spaans: Máscara Negra
  • Frans: Le Fantôme Noir
  • Italiaans: Macchia Nera
  • Noors: Spøkelseskladden
  • Portugees: Mancha Negra
<tr><th style="width:100%; font-size:87%; padding-bottom:2px; text-align:center; background-color: #ddeef8; color:black;">De wereld van Donald Duck (Duckstad)</th></tr>