Wikia

Willie Wortel
Donald Duck, DuckTales-personage
Afbeelding gewenst
Bedacht door Carl Barks
Informatie
Soort Kraanvogel
Geslacht Man
Specialiteit Uitvinden
Beroep Uitvinder
Familie Harry Wortel, Willem Wortel, Pieter Peen, Archimedes
Nationaliteit Duckstads/Amerikaans
Portaal  Portaalicoon   Kunst & Cultuur

Willie Wortel, een antropomorfe kraanvogel, is een personage uit de Donald Duck strips, bedacht door Carl Barks. Aanvankelijk werd zijn oorspronkelijke Amerikaanse naam Gyro Gearloose door de Nederlandse vertalers van het weekblad Donald Duck vertaald naar Willy Wortel. Later is dit veranderd in Willie Wortel. Willies tweede naam is Daniël, tevens zijn voornaam in de Duitse versie van de strips.

De uitvinder Edit

Hij wordt door sommigen als een gekke uitvinder beschouwd, en doet vaak de meest wonderbaarlijke uitvindingen. Vaak als hij uitvindingen doet, mislukken ze of gaat er iets mis, meestal is dit dan doordat ze te goed werken. Willies verstrooidheid speelt hem ook vaak parten. Een van zijn meest prominente uitvindingen is Lampje: een intelligent gloeilampje met armpjes en beentjes, dat een eigen wil heeft en Willies grootste vriend en hulpje is.

Familie Edit

De vader van Willie heet Harry Wortel. Hij had een eigen winkel 'Fluks Fiks'. Toen hij met pensioen ging,werd de winkel overgenomen door Willie. Zijn grootvader heet Willem Wortel. Willem Wortel heeft nog op de stoomboot van Dagobert Duck gewerkt rond 1880. Daarnaast heeft Willie ook familie in de agrarische sector; een neef van hem, Pieter Peen, is boer. Ook komt zijn neefje Archimedes, in andere verhalen Newton, wel eens langs, hij wil later ook uitvinder worden.

Eigen blad Edit

Van 1981 t/m 1989 had Willie Wortel zijn eigen blad in Nederland, namelijk Willie Wortel's Puzzelparade. Daarna bleef de Puzzelparade nog twee jaar verschijnen, maar werd Donald Ducks naam eraan verbonden. Op 29 oktober 2009 heeft Willie Wortel weer een tijdschrift, gelanceerd in wetenschappelijk centrum NEMO in Amsterdam. De samenwerking tussen Disney en het jeugdtijdschrift "Zo Zit Dat" heeft geresulteerd in een vrolijk weetjeblad voor kinderen tussen 7 en 12 jaar.

Buitenlandse namen Edit

Willie Wortel heet in andere talen:

  • Deens: Georg Gearløs
  • Duits: Daniel Düsentrieb
  • Engels: Gyro Gearloose
  • Fins: Pelle Peloton
  • Frans: Géo Trouvetou
  • Italiaans: Archimede Pitagorico
  • Noors: Petter Smart
  • Portugees: Professor Pardal
  • Zweeds: Oppfinnar-Jocke

TriviaEdit

  • In de jaren tachtig spreekt Willie Wortel Dagobert Duck aan met "Oom Dagobert", tegenwoordig is dit "Meneer Duck", net zoals dat in de Duitse Disneystrips gebruikelijk is.
  • In tegenstelling tot Otto van Drakenstein is Willie Wortel bescheiden van aard, en roept hij niet aldoor dat hij de beste uitvinder ter wereld is. Willie heeft, ook weer in tegenstelling tot Otto, niet overal diploma's en certificaten aan de muur hangen.
  • In sommige strips komt een personage met de naam Arend Akelig naar voren die met Willie Wortel wil wedijveren.
  • Een persoon die verrassend vindingrijk is wordt ook wel een willie wortel genoemd. Soms wordt de naam spottend gebruikt als een oplossing niet blijkt te werken.
  • Willy Wortel was ook de artiestennaam van het hoofdrekenwonder Willem Klein.

<tr><th style="width:100%; font-size:87%; padding-bottom:2px; text-align:center; background-color: #ddeef8; color:black;">De wereld van Donald Duck (Duckstad)</th></tr> <tr><th style="width:100%; font-size:87%; padding-bottom:2px; text-align:center; background-color: #ddeef8; color:black;">DuckTales</th></tr>