Wikia

Verweggistan is een niet-bestaand land uit de verhalen in het tijdschrift Donald Duck.

Het is het land waar Oom Dagobert naartoe gaat als hij meent dat hij daar zijn rijkdom kan vergroten, bijvoorbeeld door het vinden van een schatkaart, en waar Donald Duck naartoe vlucht als hij problemen heeft in Duckstad.

Er bestaan er zelfs meer van, want behalve in een warm en waarschijnlijk zuidelijk Verweggistan is Donald ook weleens in een Verweggistan vlak bij de Noordpool geweest. Ook andere plaatsen worden voor dit doel gebruikt, zoals Afgelegerije en Timboektoe (deze laatste bestaat echter wel).

Wanneer Donald en zijn neefjes een reis om de wereld in 40 dagen maken (en hierbij ook Guus Geluk moeten verslaan), komt het gezelschap in Verweggistan. Dit is een land van tulbanden dat enigszins aan India doet denken. Na Verweggistan reizen ze door naar het fictieve land Djengolië, dat weer op China lijkt.

De benaming heeft ingang gevonden in het algemeen spraakgebruik om aan te geven dat men een onbekende plek bedoelt, waarvan men het idee heeft dat die weleens buiten Europa zou kunnen liggen. De uitgang "-stan" is een in Centraal-Azië vaakvoorkomend achtervoegsel voor land, zoals in Afghanistan, Pakistan, Oezbekistan, Tadzjikistan, enz. Stan betekent in de lokale Perzische talen "land". Verweggistan is dus een ver weg gelegen land.

Literatuur Edit

In zijn boek Van Nergenshuizen tot Absurdistan (2003) schrijft Ewoud Sanders:

"Verweggistan is afkomstig uit de avonturen van Donald Duck. (...) Wanneer die naam voor het eerst in de beeldverhalen opduikt, is niet bekend. Sommigen houden het op eind jaren vijftig, anderen op de jaren zestig. (...) De huidige hoofdredacteur, Thom Roep, trad aan in 1973. Toen werd Verweggistan al gebruikt. Van de vertalers die vóór Roep bij Donald Duck werkten, zijn maar enkele namen bekend. Sommigen zijn al overleden, maar de paar die nog in leven zijn, bleken niet te weten wanneer en door wie Verweggistan is verzonnen."

"Over de spelling van Verweggistan is men lang onzeker geweest. De Grote Van Dale vermeldde het in 1992 nog als Verwegistan, dus met één g. De spelling met dubbel-g werd in 1995 gedicteerd door het Groene Boekje, de officiële spellinglijst van het Nederlands."

Ook de recentste editie van het Groene Boekje heeft Verweggistan opgenomen.

Zie ookEdit

<tr><th style="width:100%; font-size:87%; padding-bottom:2px; text-align:center; background-color: #ddeef8; color:black;">De wereld van Donald Duck (Duckstad)</th></tr>