Wikia

Oma Dora Duck-Prul is een eend uit de fictieve wereld waar onder andere Duckstad en Gansdorp in liggen. Ze is bedacht door Carl Barks.

Oma Duck woont op een boerderij buiten Duckstad, waar zij een ijverig bestaan heeft. Niet alleen zorgt zij voor de kippen, varkens en andere dieren en werkt zij op het land, zij is ook goed in het bakken van taarten. Ze is echter erg ouderwets, en heeft een hekel aan moderne hulpmiddelen. Zo doet ze bijvoorbeeld nog vrijwel alles met paard en wagen, en heeft een oude auto als vervoermiddel.

Knabbel en Babbel zijn ook graag op visite op de boerderij, omdat er vaak eten voor ze te vinden is. Zij zijn doorgaans niet uitgenodigde en onopvallende gasten, maar oma Duck vindt het zelden erg als zij er zijn. Ook de muizen Tom en Pieter wonen in sommige verhalen op de boerderij.

Oma Ducks knecht, Gijs Gans, is liever lui dan moe. Gijs is een achterneef van Oma Duck. De moeder van Gijs is een dochter van oma's broer Koenraad Prul. Waar hij het beste in is, is slapen en eten.

Regelmatig komen de neefjes Kwik, Kwek en Kwak bij oma Duck op de boerderij logeren, maar ook andere familie komt graag bij oma langs, zoals Lizzy, Juultje en Babetje.

Familie Edit

Over Oma Ducks familiebanden met de andere Ducks bestaan verschillende versies. Volgens de officiële Duck-stamboom bedacht door Carl Barks is Oma Duck de kleindochter van Cornelis Prul en de dochter van Theodoor Prul. Ze heeft met Wilhelmus 'Willem' Duck drie kinderen gekregen, Driekus Duck (de vader van Diederik Duck), Trijntje Duck (de moeder van Guus Geluk), en Woerd Snater Duck (de vader van Donald Duck).

Net als bij veel andere personages van Disney hebben andere auteurs echter geregeld hun eigen draai gegeven aan Oma's familie. In Europa wordt bijvoorbeeld vaak gedacht dat Dagobert Duck en Oma Duck broer en zus zijn. Het stripalbum dat de levensloop van Dagobert Duck beschrijft spreekt dit tegen; zijn zussen zijn Doortje (Matilda) en Hortensia (Donalds moeder).

Cornelis Prul
 
?

Theodoor Prul
 
Petronella Prul

Koenraad Prul
 
Sjaantje Prul - Waterhoen

Wilhelmus Duck
 
Dora Duck - Prul
(Oma Duck)

Wouter Waterhoen
 
Archibald Gans
 
Annie Prul
 
Woerd Snater Duck
 
Hortensia Duck

Fortunus Geluk
 
Trijntje Duck
 
Driekus Duck
 
Zwaantje Meerkoet

Gijs Gans

Donald Duck
 
Dumbella Duck
 
?
 
Guus Geluk

Diederik Duck
 
Wisse Duck

Kwik Duck
 
Kwek Duck
 
Kwak Duck

Dieren van Oma Duck Edit

  • Billie (bok)
  • Beer (varken)
  • Bessie (koe)
  • Bles (paard)
  • Henneke (kip)
  • Flipje (kuiken)

Buitenlandse namen Edit

Oma Duck heet in andere talen:

  • Deens: Andrea And en Bedstemor And
  • Duits: Dorette Duck en Oma Duck
  • Engels: Elvira Coot en Grandma Duck
  • Noors: Anna Duck en Bestemor Duck
  • Portugees: Vovó Donalda
  • Spaans: La Abuela Pato
  • Zweeds: Elvira Augusta Anka en Farmor Anka
<tr><th style="width:100%; font-size:87%; padding-bottom:2px; text-align:center; background-color: #ddeef8; color:black;">De wereld van Donald Duck (Duckstad)</th></tr>