Wikia

Bestand:Knabbel en Babbel S5025901.JPG

Knabbel en Babbel zijn twee tekenfilm- en stripfiguren van Walt Disney. Het zijn grondeekhoorns (eigenlijk: wangzakeekhoorns). In het Engels heten de twee van oorsprong Chip & Dale, een woordspeling op de achternaam van de beroemde Engelse meubelmaker Thomas Chippendale, "chip" (Engels voor houtspliter of -krol) en "chipmunks", de soortnaam in het Engels.

De twee eekhoorns maakten hun debuut in het filmpje Private Pluto uit april 1943. Ze werden pas voor het eerst bij naam genoemd in het filmpje "Chip an' Dale" uit 1947.

Personages Edit

Knabbel en Babbel zijn grondeekhoorns. In tegenstelling tot de grote pluimstaart van boomeekhoorns (grijze boomeekhoorn in Noord-Amerika, rode boomeekhoorn in Europa), hebben grondeekhoorns een korte wipstaart.

De eekhoorn-helden zijn vanouds van elkaar te onderscheiden. Babbel, een praatzieke losbol, heeft een 'kuif', een rode neus en zijn knaagtanden staan uit elkaar. Knabbel , de ijverigsten en slimste van de twee, heeft een zwarte neus en zijn knaagtanden staan in het midden.

In latere uitgaven van de strip heeft hun vacht ook nog een kleurverschil: Babbel is lichter van kleur dan Knabbel. Merkwaardig genoeg werden in de vroegere uitgaven van de Donald Duck de personages nogal eens met elkaar verwisseld.

Het voedsel dat Knabbel en Babbel eten en hamsteren bestaat uit eikels, pinda's en allerlei noten.

Rol in filmpjes en strips Edit

De twee zijn vooral bekend van een reeks korte filmpjes, en stripverhalen in onder andere het tijdschrift Donald Duck.

Er zijn zowel losse filmpjes van Knabbel en Babbel als filmpjes waarin ze met andere Disneyfiguren te zien zijn. Het personage waarmee ze het vaakst optreden in een filmpje is Donald Duck. In elk filmpje krijgen de twee het met Donald aan de stok; soms vanwege hun eigen gedrag (omdat ze bijvoorbeeld iets van hem proberen te stelen), maar vaak ook door Donald’s toedoen (omdat hij een boom omhakt, waar de twee eekhoorns dan toevallig in wonen en/of hamsteren).

De strips volgen doorgaans een soortgelijke verhaallijn. De eerste strip van Knabbel en Babbel verscheen in 1946. In 1955 kregen ze in Amerika een eigen tijdschrift.

In 1989 kregen de twee hun eigen tekenfilmserie: Knabbel en Babbel Rescue Rangers. Hierin hebben de personages echter een grote verandering ondergaan. Zo dragen ze opeens kleren, spreken in verstaanbare taal, en spelen ze de rol van detectives, samen met de muizen Monty en Dotty en de vlieg Zipper. Deze televisieserie was één van de populairste series van Disney.

TriviaEdit

De bijnaam Knabbel en Babbel wordt nogal eens gegeven aan een tweetal mensen dat veel met elkaar optrekt, vergelijkbaar met Jut en Jul. De oud-voetballers van Ajax, Ruud Krol en Wim Suurbier, droegen vanwege hun gevatheid de bijnamen Snabbel en Babbel.

Externe links Edit

<tr><th style="width:100%; font-size:87%; padding-bottom:2px; text-align:center; background-color: #ddeef8; color:black;">De wereld van Donald Duck (Duckstad)</th></tr>