Wikia

DuckTales
Genre Animatie
Speelduur 22 minuten
Bedenker(s) Carl Barks
Jymn Magon
Fred Wolf
Productie Walt Disney Television
Originele stemmen Alan Young
Russi Taylor
Terry McGovern
Joan Gerber e.a.
Nederlandse stemmen Sacco van der Made
Bob van der Houven
Rudi Falkenhagen
Nelleke Burg
Laura Vlasblom e.a.
Land Sjabloon:US
Taal Engels
Gerelateerde series Darkwing Duck (1991)
Quack Pack (1996)
Uitzendingen
Start 11 september 1987
Einde 6 mei 1990
Afleveringen 100
Seizoenen 2
IMDb-profiel
TV.com
Portaal  Portaalicoon   Media

DuckTales is een Amerikaanse animatieserie uit de late jaren tachtig, gemaakt door Disney. De serie is gebaseerd op de Donald Duck-stripverhalen, en dan met name die over Dagobert Duck. De serie telt honderd afleveringen, verdeeld over twee seizoenen. Verder is er in 1990 een film gemaakt van de serie getiteld Het geheim van de wonderlamp.

De serie werd in Nederland uitgezonden door de NCRV en in Vlaanderen op Ketnet. Tussen 1989 en 1997 zijn er verder nog 51 albums uitgebracht gebaseerd op de tekenfilmserie. In 2007 kwam een aantal afleveringen op dvd uit.

Verhaal Edit

In de serie gaan Kwik, Kwek en Kwak bij Oom Dagobert wonen, omdat Donald bij de marine gaat. Dagobert vind dit aanvankelijk maar niets, maar uiteindelijk accepteert hij de drie. Hij huurt zelfs een speciale oppas voor hen in, mevrouw Baktaart, die samen met haar kleindochter Lizzy haar intrek neemt in het huis.

Het eerste seizoen van de serie draaide vooral om de vele reizen die Oom Dagobert maakt in de hoop zijn fortuin nog verder uit te breiden, en de strijd tegen een groot aantal schurken die het op zijn fortuin hebben voorzien zoals de Zware Jongens en Zwarte Magica.

Het tweede seizoen introduceerde een aantal nieuwe personages, zoals Karel Kraakei/Roboduck en Bubba, en bevatte ook meer afleveringen die speciaal op deze personages gericht waren.

Enkele van de afleveringen waren direct gebaseerd op stripverhalen van Carl Barks, of bevatte soortgelijke plotelementen.

Personages Edit

Hoofdrollen Edit

Personage Nederlandse stem Originele stem Originele naam
Dagobert Duck Sacco van der Made Alan Young Scrooge McDuck
De rijkste eend ter wereld. Hij heeft een pakhuis vol geld. Ondanks zijn leeftijd is hij nog altijd kwiek genoeg om op avontuur te gaan om zijn fortuin te vergroten. Dagobert geniet ervan om dagelijks een bad te nemen in zijn geld.
Kwik, Kwek & Kwak Bob van der Houven Russi Taylor Huey, Dewey & Louie
De identieke drieling die bij hun Oom Dagobert is ingetrokken toen hun voogd Oom Donald bij de marine ging. Ze dragen identieke kleding die alleen van kleur verschilt. Kwik, Kwek en Kwak zijn lid van de Jonge Woudlopers.
  • Kwik (rood) – Fungeert als de leider van de drie
  • Kwek (blauw) – Is de slimste van het stel
  • Kwak (groen) – Is de creatieveling
Turbo McKwek Rudi Falkenhagen Terry McGovern Launchpad McQuack
De grootste brokkenpiloot van Duckstad en omstreken. Hij vliegt met alles wat vleugels heeft, maar stort er vrijwel altijd mee neer. In sommige afleveringen zien we Turbo als hopman van de Jonge Woudlopers. Hij heeft een rode dubbeldekker die hij Joyride noemt.
Mevrouw Baktaart Nelleke Burg Joan Gerber Mrs. Beakley
De oppas die Oom Dagobert heeft ingehuurd om op de neefjes te letten. Dagobert koos voor haar omdat ze bereid was te werken voor enkel kost-en-inwoning voor haar en haar kleindochter Lizzy, en omdat ze Kwik, Kwek en Kwak uit elkaar kan houden.
Lizzy Laura Vlasblom Russi Taylor Webby Vanderquack
De kleindochter van mevrouw Baktaart. Ze probeert door de neefjes geaccepteerd te worden.

Bijrollen Edit

Van Stoetenwolf Paul van Gorcum Chuck McCann Duckworth
De butler van Dagobert Duck.
Willie Wortel Serge-Henri ValckeSjabloon:Feit Hal Smith Gyro Gearloose
De bekende Duckstadse uitvinder. Bouwt geregeld nieuwe machines die niet helemaal naar behoren functioneren.
Dorus Serge-Henri Valcke Brian Cummings Doofus
Een vriend en mede-Jonge Woudloper van Kwik, Kwek en Kwak. Houdt van (veel) eten en kijkt op tegen Turbo McKwek.
Karel Kraakei / Roboduck Rob Kamphues Hamilton Camp Fenton Crackshell
Een accountant die in de loop van de serie werd ingehuurd door Dagobert. Heeft jaren gewerkt in een bonenfabriek. Wanneer hij een Robopak van Willy Wortel krijgt, verandert hij in zijn geheime alter ego Roboduck, de persoonlijke bewaker van Dagobert en lokale, uitermate onhandige superheld.
Bubba Duck Arnold Gelderman Frank Welker Bubba the Caveduck
Een holbewoner die in het tweede seizoen meespeelt. Dagobert redde Bubba op een reis naar de prehistorie en deze ging daarop met de Ducks mee naar het heden. Hij heeft een huisdino genaamd Tootsie. Hij speelde vooral een grote rol in de eerste afleveringen van seizoen 2, maar na zijn introductie verviel hij echter al snel in de rol van een soort 'vierde neefje' dat maar weinig toevoegde aan de plot van een aflevering. Naarmate seizoen 2 vorderde kwam hij minder vaak voor, tot hij uiteindelijk geheel uit de serie verdween.
Admiraal Grimmig Paul van Gorcum Peter Cullen Admiral Grimitz
Leidinggevende op het vliegdekschip waar zeeman Donald Duck werkzaam is. Ergert zich met regelmaat aan Donalds ondoordachte capriolen.
Donald Duck Anita Blanker Tony Anselmo Donald Duck
Neef van Dagobert en oom van Kwik, Kwek en Kwak. Omdat de nadruk in de serie op Oom Dagobert en de neefjes ligt, heeft Donald doelbewust een kleine rol. Aan het begin van de serie brengt hij de jongens onder de hoede van Dagobert, alvorens hij bij de marine gaat werken.
Guus Geluk Diederik Gelderman Rob Paulsen Gladstone Gander
Dagobert Ducks verre neef, die altijd geluk heeft. Dit tot grote ergernis van Dagobert.
Ludwig von Drakenstein Con Meyer Corey Burton Ludwig Von Drake
Verre familie van Donald en de neefjes. Hij is belezen en geleerd en fungeert op een gegeven moment als psychiater van Turbo McKwek.

Schurken Edit

Govert Goudglans Peter Aryans Hal Smith Flintheart Glomgold
Dagoberts grootste rivaal. Doet alles om hem dwars te zitten en meer geld te hebben en aarzelt niet om de Zware Jongens daarvoor in te huren.
Baas Boef Evert de Vries Frank Welker Bigtime Beagle
Leiderfiguur van de Zware Jongens. Klein van stuk.
Bengel Boef Arnold Gelderman Frank Welker Baggy Beagle
Draagt te ruime kleren en maakt daardoor een slungelige indruk. Hij is de slordigst uitziende Zware Jongen.
Bolle Boef Hans Otjes / Jaap Stobbe Chuck McCann Burger Beagle
Zware Jongen die dol is op eten. Hij onderbreekt soms zelfs een klus om uitgebreid een maaltijd te nuttigen. Hij is niet erg slim en kan honderduit praten over eten.
Beuk Boef Hero Muller Chuck McCann Bouncer Beagle
Mist een van zijn voortanden. Is na Bank Boef de sterkste Zware Jongen.
Bebop Boef Brian Cummings Bebop Beagle
Slungelige Zware Jongen die een zonnebril draagt. Hij is gek op muziek.
Bank Boef Peter Cullen Bankjob Beagle
Is de leider als Baas Boef en Ma in de gevangenis zit of om welke andere reden dan ook afwezig zijn. Hij de sterkste en grootste Zware Jongen.
Babyface Boef Terry McGovern Babyface Beagle
Waarschijnlijk de jongste Zware Jongen. Hij draagt babykleding en een petje met een propellor erop. Hij is de enige Zware Jongen zonder baardgroei.
Ma Boef June Foray Ma Beagle
Staat aan het hoofd van haar zoons, de Zware Jongens. Ze is de enige die uit handen van politie weet te blijven. Ze stuurt regelmatig taarten (gevuld met handgranaten, kettingzagen en vijlen) naar haar jongens in de gevangenis.
Zwarte Magica Joke Bruijs June Foray Magica De Spell
Een heks die Dagoberts gelukskwartje probeert te stelen. Ze wil oneindige krachten krijgen door dit muntje om te smelten. Magica wordt vaak vergezeld door haar broer, die per ongeluk is veranderd in een raaf.
Hassan Arnold Gelderman Richard Libertini Dijon
Inwoner van Barkladesh. Heeft last van ernstige kleptomanische neigingen. Hij maakt zijn debuut in de film en speelt ook mee in enkele afleveringen van seizoen 2. Soms werkt hij samen met Govert Goudglans.

Productie Edit

De serie is noemenswaardig daar het de eerste Disney-animatieserie was die werd geproduceerd voor syndicatie.[1] Daarmee opende de serie de weg voor latere Disneyseries zoals Knabbel en Babbel Rescue Rangers en TaleSpin. DuckTales kreeg zelf twee spin-off series: Darkwing Duck (waarin het DuckTales-personage Turbo ook een vaste rol heeft) en Quack Pack.

De serie werd geïntroduceerd met de televisiefilm 'The Treasures of the Golden Suns', welke later werd opgesplitst in de eerste vijf afleveringen van seizoen 1.

De serie was de meest succesvolle van Disneys eerste pogingen tot het maken van een animatieserie voor de televisie. Eerdere pogingen waren De Wuzzels en Gummiberen, beide uit 1985.[2] Disney besteedde dan ook een groter budget aan DuckTales dan aan deze voorgaande series. De meeste afleveringen werden getekend door Aziatische bedrijven zoals Cuckoo's Nest Studios, Wang Film Productions in Taiwan en Tokyo Movie Shinsha in Japan.[3]

MuziekEdit

De titelsong van de serie werd geschreven door Mark Mueller,[4] die ook zorgde voor de titelsong van Knabbel en Babbel Rescue Rangers.[5] Achtergrondmuziek voor de afleveringen werd geschreven door componist Ron Jones.[6]

AfleveringenEdit

15px Zie Sjabloon:Multiparameters voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Merchandising Edit

Toen de serie op zijn hoogtepunt was, bracht hij veel merchandising voort. Zo verschenen er drie computerspellen: Ducktales, DuckTales 2 en DuckTales - the Quest for Gold. Verder werden er twee stripseries uit van DuckTales. De eerste werd gepubliceerd door Gladstone Publishing, en liep van 1988 tot 1990 met een totaal van dertien delen. De tweede werd gepubliceerd door Disney Comics, en liep van 1990 tot 1991 met in totaal achttien delen.

Externe links Edit

Sjabloon:Refs

<tr><th style="width:100%; font-size:87%; padding-bottom:2px; text-align:center; background-color: #ddeef8; color:black;">DuckTales</th></tr>