Wikia

De Donald Duck stamboom is een stamboom die door de Donald Duck-schrijver Don Rosa is gemaakt. Daarin staan de familieleden van Donald Duck.

De stamboom valt uiteen in twee delen: de Prul-tak (nazaten van Cornelis Prul, de stichter van Duckstad), en de McDuck-clan. Donald Duck is via zijn vader, Woerd Snater Duck, familie van Cornelis Prul en via zijn moeder, Hortensia Duck, lid van de McDuck clan.

Dagobert Duck is geen familie van Cornelis Prul. Hij is afkomstig uit de McDuck-clan, en is de broer van Donalds moeder, Hortensia Duck. In het Engels is zijn achternaam dan ook McDuck in plaats van simpelweg Duck.

Katrien Duck is geen nazaat van Cornelis Prul, noch afkomstig uit de McDuck-clan. Wat haar exacte plek in de stamboom is, is onbekend. Volgens tekenaar Carl Barks heeft ze twee tantes, die luisteren naar de namen Matilda en Drusilla. Ook heeft ze een (ongenoemde) zus die de moeder is van haar haar nichtjes Lizzy, Juultje en Babetje. Tekenaar Don Rosa zei tevens dat haar broer getrouwd is met Donalds zus Dumbella, de moeder van Kwik, Kwek en Kwak. Dit zou ook de reden zijn waarom ze door hen altijd tante wordt genoemd.

De Prul-tak van de stamboom van Donald Duck ziet er als volgt uit:

Cornelis Prul
 
?

Theodoor Prul
 
Petronella Prul

Koenraad Prul
 
Sjaantje Prul - Waterhoen

Wilhelmus Duck
 
Dora Duck - Prul
(Oma Duck)

Wouter Waterhoen
 
Archibald Gans
 
Annie Prul
 
Woerd Snater Duck
 
Hortensia Duck

Fortunus Geluk
 
Trijntje Duck
 
Driekus Duck
 
Zwaantje Meerkoet

Gijs Gans

Donald Duck
 
Dumbella Duck
 
?
 
Guus Geluk

Diederik Duck
 
Wisse Duck

Kwik Duck
 
Kwek Duck
 
Kwak Duck

Mogelijke familieEdit

Waarschijnlijk is Otto van Drakenstein de man van Doortje Duck, een zus van Dagobert. Maar Don Rosa mocht dat niet in zijn stamboom zetten. Ook zijn er veel McDucks die in de stamboom staan maar geen directe lijn hebben. Volgens sommigen heeft Dagobert twee halfbroers, maar Rosa ontkent het bestaan van deze.

Ook wilde Don Rosa in eerste instantie Diederik Duck niet in de stamboom zetten aangezien hij ook het bestaan van Diederik ontkent, maar de uitgever verplichtte Rosa hiertoe.

Externe linkEdit