Wikia

Donald Duck Extra
Genre stripblad
Doelgroep(en) kinderen
Frequentie om de vier weken
Eerste editie 1982
Land(en) Nederland
Uitgeverij(en) Oberon b.v.
De Geïllustreerde Pers B.V.
VNU Uitgevers
Sanoma Uitgevers
Andere versie(s) Donald Duck Weekblad
Duck Out
Donald Duck Junior
Donald Duck Puzzelparade (1992-1994)
Katrien
Mickey Maandblad (1977-1989)
Willie Wortel's Puzzelparade (1981-1989)
Website

Donald Duck Extra is een vierwekelijks Nederlands striptijdschrift met Disneystrips, voornamelijk rondom Donald Duck, de Zware Jongens en Dagobert Duck. Tegenwoordig wordt het uitgegeven door Sanoma Uitgevers.

De eerste editie van het blad kwam uit in februari 1982 bij Oberon b.v., toen nog onder de naam Stripgoed. De stripverhalen die in het tijdschrift verschenen, waren voornamelijk van Italiaanse makelij, meestal van dezelfde tekenaars waarvan ook in de pocketreeks verhalen verschenen. De bladen werden om en om Op avontuur met Donald Duck en Op avontuur met Dagobert Duck genoemd. In de eerste 27 nummers waren de bladzijden afwisselend in kleur en zwart/wit, net als in de eerste en tweede pocketreeks. Vanaf nr. 28 werden de verhalen volledig in kleur afgedrukt. Na 37 nummers in 1986 werd de naam van het blad gewijzigd naar Donald Duck Extra, zodat de consument beter begreep wat de inhoud van het striptijdschrift was. De naam Stripgoed bleef in eerste instantie nog wel als subtitel op de voorpagina staan en de doorlopende nummering bleef gewoon gehandhaafd. Na 47 nummers verdween de naam Stripgoed voorgoed en werd ook de doorlopende nummering losgelaten.

Donald Duck Extra verscheen van 1987 tot 1990 elke maand, zodat er 12 nummers in een jaar verschenen. Vanaf 1991 werd dit elke 4 weken, in een jaar verschenen er zodoende 13 nummers. Sinds het jaar 1995 is het ook mogelijk om op het blad een abonnement te nemen. Daarnaast is er de afgelopen jaren ook telkens een vakantienummer uitgegeven, dat dubbel zo dik is en dat alleen in de winkel gekocht kan worden.

In 2006 plaatst het blad vooral strips van Deense makelij.

Externe links Edit

<tr><th style="width:100%; font-size:87%; padding-bottom:2px; text-align:center; background-color: #ddeef8; color:black;">Nederlandse Disneytijdschriften</th></tr>