Wikia

Donald Duck is een anatropomorfe eend, die samen met zijn neefjes Kwik, Kwek en Kwak in Duckstad woont. Hij staat bekend om zijn driftigheid en pech. Donald beleeft veel avonturen met zijn oom, Dagobert Duck, en met zijn neefjes Kwik, Kwek en Kwak. Zijn rivalen zijn onder andere Buurman Bolderbast en Guus Geluk. Met de laatste strijdt hij vooral om Donalds liefde, Katrien Duck.
Donalds leven is een van de levens met de meest uiteenlopende levensverhalen, dat door verschillende schrijvers en tekenfilmmakers is beschreven, o.a. Keno Don Rosa, Carl Barks, Walt Disney, Marco Rota.

JeugdEdit

Donald Duck is op 9 juni geboren. Of hij thuis is geboren, of (zoals in "Van ei tot eend") in aanwezigheid van Oma Duck, is niet zeker. Hij heeft in zijn kleuterjaren in ieder geval bij zijn ouders Hortensia en Woerd Duck gewoond. In 1930 echter, toen zij Duckstad verlieten, hebben Donalds ouders hem naar alle waarschijnlijkheid bij Oma Duck achtergelaten. In "Van ei tot eend" leefde Donald gedurende zijn hele jeugd bij Oma Duck, en ook in andere verhalen woont de kleine Donald bij Oma Duck. Donald wilde in zijn jeugd bij de Jonge Woudlopers maar werd afgewezen omdat hij te driftig was. Hij is wel bij Kleine Heisluipers toegelaten.

Dagobert Duck, een schotse miljardair, is bedacht door Carl Barks in 1947. Hij trad voor het eerst op in het verhaal "Kerstmis op de Berenberg". Deze Dagobert moest nog erg ontwikkeld worden. Na een stuk of 10 verhalen, in 1951 kreeg hij zijn tegenwoordige outfit.

LevensverhaalEdit

Tekenaar Don Rosa, of zoals zijn volledige naam luidt: Keno Don Hugo Rosa heeft als enige een levensverhaal van hem gemaakt. Deze is herdrukt in de "Oom Dagobert" serie, nummers 53 t/m 59, 67 en 68. Een korte samenvatting: 122: De clan McDuich (later McDuck) wordt opgericht. 1776: Dorus McDuck, Dagoberts over-overgrootvader moet het schip "De Gouden Gans" bergen. Dit lukt hem niet en volgens een contrat moet hij nu al zijn bezittingen weggeven. De McDucks worden ineens straatarm. Zijn kasteel, gouden tanden en horloge weet hij te houden. 1830: Fergus McDuck wordt geboren. Daarna ook zijn broers Jakob en Angus. De laatste vertrekt naar Amerika. 1867: Fergus en zijn vrouw Ma krijgen een zoon, Dagobert McDuck. 1872: Dagobert krijgt een zusje, Doortje. 1875: Het Geluksdubbeltje wordt gedrukt. 1876: Dagoberts tweede zus wordt geboren, Hortensia. Deze bijkt later een enorm terprament te hebben. 1877: Voor Dagoberts tiende verjaardag krijgt hij een schoenpoetsset. Nu wil hij de clan weer rijk maken. De volgende dag verdiendt hij zijn eerste dubbeltje. De man heeft hem bedrogen, dit is Amerikaans. Nu weet hij dat er ook bedriegers zijn in het leven, maar hij laat zich niet meer bedriegen. 1880: Dagobert gaat naar Amerika. Hier beleeft hij een groot avontuur met oom Angus en de vaders van de Zware Jongens. 1882: Dagobert beleeft opnieuw een avontuur met de Zware Jongens. 1883-1897: Hij reist de wereld over om rijk te worden. Hij vindt goud bij Witte Kwelling Kreek. 1902: Dagobert is miljardair. 1902-1930: Weer reist hij de wereld over om rijk te worden. 1930: Hij is rijkste eend ter wereld. 1947-1967: De avonturen in de strips.

Kanttekeningen en referentiesEdit

  1. Naast dat dit in de tekenfilms wordt verteld, wordt dit wederom bevestigd (ook dat Donald zo het in het Nederlands) in het stripverhaal H22228I.N.D.U.C.K.S.
  2. Zie: D 93574: Donald Duck "De eend die nooit bestond" I.N.D.U.C.K.S.. Volgens Disney is Donald geboren op 9 juni 1934. In "De eend die nooit bestond" wordt de datum 9 juni bevestigd, maar het geboortejaar wordt nog in het midden gelaten. In de tekenfilms wordt trouwens een hele andere datum gegeven. In "Donald's Happy Birthday" (1949) is Donald jarig op dertien maart, en in "Saludos Amigos" op vrijdag de dertiende. Ook in het boek "The Life of Donald Duck" (Random House, 1941) wordt vrijdag de dertiende gegeven als Donalds geboortedatum. Aangezien strips boven tekenfilms gaan, wordt 9 juni aangehouden als geboortedatum van Donald. Zijn geboortejaar blijft vooralsnog onbekend.