Wikia

Diederik Duck is een stripfiguur in de verhalen rond Donald Duck. Hij is een neef van Donald Duck.

Diederik Duck kwam voor het eerst voor in een Donald Duck-verhaal uit 1963 geschreven door Dick Kinney en Al Hubbard. Daarna werd hij vooral populair in Braziliaanse en Italiaanse Donald Duck verhalen. Hij is een beetje maf, hij heeft vele (schriftelijke) cursussen gehad en gaat vaak met zijn neef Donald beroepen uitoefen die altijd mislukken door de onhandigheid van Diederik. In het Nederlandse weekblad Donald Duck komt hij voor het eerst ten tonele in nr. 43 van 1964, in een Kinney/Hubbard-verhaal.

In Brazilië en Italië kennen de Duck-lezers naast Diederik ook zijn neefje Daantje, een superheldenversie van Diederik genaamd The Red Bat en zijn vriendin Gloria, maar deze figuren zijn in Nederland nagenoeg niet bekend. Wel komen deze figuren voor in een verhaal in het dertiende Donald Duck Dubbelalbum, waarin Willie Wortel en Otto van Drakenstein een verhandeling over de computer geven. Diederik werkt in sommige verhalen samen met Donald voor een geheime dienst van Oom Dagobert om zijn geld te beschermen, en in andere verhalen is hij lid van de ruimtewezens-bestrijdingsdienst.

Volgens de stamboom van Keno Don Rosa is Diederik een zoon van Driekus Duck en Zwaantje Meerkoet. Zijn broer is Wisse Duck. Zijn oma is Oma Duck. Zoals al eerder vermeld is Donald een neef van hem en ook Guus Geluk is een neef van Diederik.

Diederik Duck komt voor in stripverhalen getekend door Italiaanse tekenaars, in Nederland en Duitsland gepubliceerd in diverse pocketreeksen van Donald Duck. Diederik Duck verscheen voornamelijk eind jaren zestig in de Donald Duck, zijn eenmalige rentree in dat blad was in nummer 39 2005. In 2009 veerscheen hij nogmaals, in nr. 15.

StamboomEdit

Cornelis Prul
 
?

Theodoor Prul
 
Petronella Prul

Koenraad Prul
 
Sjaantje Prul - Waterhoen

Wilhelmus Duck
 
Dora Duck - Prul
(Oma Duck)

Wouter Waterhoen
 
Archibald Gans
 
Annie Prul
 
Woerd Snater Duck
 
Hortensia Duck

Fortunus Geluk
 
Trijntje Duck
 
Driekus Duck
 
Zwaantje Meerkoet

Gijs Gans

Donald Duck
 
Dumbella Duck
 
?
 
Guus Geluk

Diederik Duck
 
Wisse Duck

Kwik Duck
 
Kwek Duck
 
Kwak Duck

Buitenlandse namen Edit

Diederik Duck heet in andere talen:

  • Deens: Fætter Vims
  • Duits: Dussel Duck
  • Engels: Fethry Duck
  • Fins: Touho Ankka
  • Frans: Popop
  • Italiaans: Paperoga
  • Portugees: Peninha
  • Zweeds: Knase Anka
<tr><th style="width:100%; font-size:87%; padding-bottom:2px; text-align:center; background-color: #ddeef8; color:black;">De wereld van Donald Duck (Duckstad)</th></tr>