Wikia

De Grote Boze Wolf of Midas Wolf is een fictieve wolf van Disney. Het belangrijkste doel in zijn leven is het vangen en opeten van de drie biggetjes Knir, Knar en Knor. Zijn vredelievende zoontje Wolfje probeert hem hier altijd van te weerhouden. Het vangen van de drie biggetjes lukt soms wel, maar in het opeten van de biggetjes faalt hij altijd. Omdat dit hem niet lukt eet hij vrijwel altijd grutjes of bonen. Midas is lid van de booswichtenclub. Daarnaast verschijnen er ook af en toe familieleden van Midas in de Donald Duck, bijvoorbeeld zijn moeder en zijn broer Stef met zijn neefje Pollo.

UitgangspuntEdit

Walt Disney maakte in 1933 een tekenfilm over het sprookje De wolf en de drie biggetjes. Hierin maakt Midas Wolf (de Grote Boze Wolf) zijn intrede. De Grote Boze Wolf is gebaseerd op de figuur van de wolf (denk ook aan de wolf uit De wolf en de zeven geitjes en Roodkapje uit de sprookjes van de Gebroeders Grimm).

Media Edit

Midas Wolf komt voor in diverse stripverhalen en stripalbums van Donald Duck.

Strips Edit

In 1936 verschijnt er voor het eerst een krantenstrip van de Grote Boze Wolf en de drie biggetjes. Het verhaal bestond uit 32 kleurenpagina's en was geschreven door Ted Osborne en getekend door Al Taliaferro. In 1939 werd voor het eerst in Nederland een krantenstrip van Midas gepubliceerd in De Telegraaf. Hierin heette Midas echter nog Wouter de Wolf en Knir, Knar en Knor nog Lodewijk, Sjambon en Jakob Big. Ook in 1952 verscheen de wolf gelijk in het eerste nummer van de Donald Duck. In de jaren tachtig en negentig verschenen er veel verhalen van de hand van Dick Matena.

Discografie Edit

  • de grote Boze Wolf, EP, De medaille van de burgemeester / De drie biggetjes zijn niet te vangen, De Geïllustreerde Pers N.V. Amsterdam, 1963, DD-632 (grammofoonplaatje van flexibel dun materiaal; 331/3 toeren).

Films Edit

Naast het filmpje Three Little Pigs, verscheen de Grote Boze Wolf ook in:

Daarnaast verscheen hij in Mickey's Polo Team als een van de polo-speler en maakte hij een cameo in Who Framed Roger Rabbit en verscheen hij in Mickey's Christmas Carrol als een kerstman op de hoek van de straat en verscheen hij in Disney's House of Mouse en Mickey's House of Villains.

Naam in andere talen Edit

  • Deens: Store Stygge Ulv
  • Duits: Der große böse Wolf, Ede Wolf
  • Engels: The Big Bad Wolf, Zeke Wolf
  • Fins: Iso Paha Susi, Sepe Susi
  • Frans: Grand Loup, Zeke
  • IJslands: Ljóti Grimmi Úlfur, Stóri grimmi Úlfur
  • Italiaans: Ezechiele Lupo
  • Lets: Lielais ļaunais vilks
  • Pools: Wilk Bardzozły
  • Spaans: Lobo Feroz
  • Tsjechisch: Zlý Vlk
  • Zweeds: Stora Stygga Vargen, Zeke Varg