Wikia

Bubba is een personage uit de Amerikaanse animatieserie DuckTales. In de Engelstalige versie wordt zijn stem gedaan door Frank Welker.

Hij maakt zijn debuut aan de start van het tweede seizoen, in de vijfdelige aflevering Time is Money. Hij ontmoet Dagobert Duck, Kwik, Kwek en Kwak en Turbo McKwek wanneer deze met een tijdmachine van Willie Wortel per ongeluk een miljoen jaar terugreizen in de tijd. In het verleden redt Dagobert het leven van Bubba, waarna deze eeuwig trouw aan hem zweert. Wanneer de groep terugkeert naar het heden, reizen Bubba en zijn huisdier triceratopss Tootsie met hen mee als verstekelingen.

Aanvankelijk moet Dagobert niets weten van Bubba, en stuurt hem zelfs terug weer even terug naar het verleden. Maar nadat Bubba hem helpt om een diamantmijn te bemachtigen accepteert Dagobert hem eindelijk. Hij laat zelfs een grot bouwen voor Bubba op het landgoed naast zijn villa.

Bubba is abnormaal sterk, maar daar hij uit de prehistorie komt is de hedendaagse wereld vreemd voor hem. Veel afleveringen met hem erin draaien dan ook om zijn pogingen zich aan te passen.

Veel fans van de serie hadden hun twijfels bij de keuze van de producers om Bubba tot een vast personage te maken, en waren van mening dat hij na zijn optreden in de eerste vijf afleveringen van seizoen 2 niet veel meer toe te voegen had. Na zijn debuut verschenen er nog twee afleveringen waarin Bubba echt een centrale rol had: "Bubbeo & Juliet", waarin hij verliefd wordt op het nieuwe buurmeisje van de Ducks, en "Bubba's Big Brainstorm", waarin hij door een helm van Willie Wortel hoogbegaafd wordt. Na deze afleveringen verviel Bubba in de rol van een soort vierde neefje, dat weinig meer toevoegde aan de plot van een aflevering. Toen later in seizoen twee het personage Roboduck zijn intrede deed, die een stuk populairder bleek bij de fans, verdween Bubba vrijwel geheel uit de serie. Wat er met hem is gebeurd is nooit onthuld.

<tr><th style="width:100%; font-size:87%; padding-bottom:2px; text-align:center; background-color: #ddeef8; color:black;">DuckTales</th></tr>