Wikia

Duckstad Wiki

Boris Boef

Overleg0
143 pagina's
op deze wiki

Boris Boef is een fictieve schurk uit de Disney-wereld. Boris is vooral bekend als de aartsvijand van Mickey Mouse. Het personage werd in 1925 bedacht door Walt Disney.

In de eerste jaren was het onduidelijk welk soort dier Boris Boef was, het kon alles zijn tussen een das en een beer. Pas in 1928, toen hij voor het eerst in contact kwam met Mickey Mouse in de tekenfilm The Gallopin' Gaucho, is besloten dat Boris Boef een antropomorfe kat zou zijn, als natuurlijke vijand van muizen en dus ook van Mickey.

Strips Bewerken

Boris is een vast personage in veel Disneystrips, met name die van Mickey Mouse. In deze strips werkt hij geregeld samen met andere schurken zoals de Zware Jongens en de Zwarte Schim.

Rol in films Bewerken

Boris komt oorspronkelijk uit Disney's tekenfilmserie Alice Comedies, en bestond dus al lang voordat Mickey Mouse ontworpen was. Dit maakt hem een van Disney's oudste personages die vandaag de dag nog altijd een rol hebben. In het Engels heet hij Black Pete, en heeft hij nog een houten been.

Boris was voor het eerst samen met Mickey te zien in de filmpjes The Gallopin' Gaucho en Steamboat Willie (beide uit 1928), en sindsdien zijn de twee elkaars vaste tegenstanders. Hij heeft nadien in meerdere korte filmpjes van Disney gespeeld. Boris heeft tevens een rol gespeeld in een aantal animatieseries en langere films:

  • In de film Mickey's Christmas Carol uit 1983, gebaseerd op het verhaal A Christmas Carol, is Boris de 'Geest van Toekomstig Kerstmis'.
  • In de serie DuckTales zijn een aantal personages te zien die qua uiterlijk en gedrag duidelijk op hem gebaseerd zijn. Deze personages hebben echter allemaal een andere rol, en komen elk in slechts 1 aflevering voor.
  • Boris is een vast personage in de serie Goof Troop, en de twee hierop gebaseerde films: A Goofy Movie en An Extremely Goofy Movie. In deze serie is hij getrouwd, heeft twee kinderen, en werkt als autoverkoper. Hij is de buurman van Goofy en diens zoon Max. Hoewel Boris in deze serie niet langer de crimineel is zoals men hem uit de strips en oudere filmpjes kent, houdt hij er nog wel slechte eigenschappen op na. Zo verkoopt hij graag wrakken voor top occasies, staat hij op slechte voet bij de staat en de belastingadministratie en probeert hij geregeld Goofy voor zijn karretje te spannen.
  • Boris is tevens een vast personage in de serie Mickey's Club, waarin hij de eigenaar is van het land waar Mickey’s nachtclub op staat, en de club regelmatig probeert te laten sluiten.
  • Boris verschijnt talloze keren in de series Mickey Mouse Clubhouse en Mickey Mouse Works.

Overig Bewerken

Zie ook Bewerken

<tr><th style="width:100%; font-size:87%; padding-bottom:2px; text-align:center; background-color: #ddeef8; color:black;">De wereld van Donald Duck (Duckstad)</th></tr>

Rond het netwerk van Wikia

Willekeurige wiki