Wikia

Arpin Lusène is een fictief Frans personage die in sommige Donald Duck verhalen een rol speelt. Zijn naam is een variant op Arsène Lupin, de Franse Sherlock Holmes uit de vroeg-twintigste-eeuwse verhalen van Maurice Leblanc. Zijn alter-ego heet de Zwarte Ridder, en die naam gebruikt hij om zijn criminele praktijken mee uit te voeren. Als de Zwarte Ridder is hij bekend om zijn vingervlugheid.

Arpin Lusène heeft tot nu toe in twee verhalen (het laatste is een sequel) een rol gespeeld om Dagobert te bestelen. In het laatste verhaal heeft hij de trofeëen van Dagobert op het oog.

Zijn misdaden pleegt de Zwarte Ridder met een zwart harnas waarop een oplosmiddel is aangebracht, waarmee hij alles kan laten oplossen, behalve diamant. Dit oplosmiddel heeft hij samen met een harnas gestolen uit het geldpakhuis van Dagobert Duck.

Hij speelde in drie strips een belangrijke rol: De Zwarte Ridder uit 1998, Attaaaaaack! uit 2000 en De wraak van de Zwarte Ridder uit 2004.

Noten

Dagobert Duck, een schotse miljardair, is bedacht door Carl Barks in 1947. Hij trad voor het eerst op in het verhaal "Kerstmis op de Berenberg". Deze Dagobert moest nog erg ontwikkeld worden. Na een stuk of 10 verhalen, in 1951 kreeg hij zijn tegenwoordige outfit.

LevensverhaalEdit

Tekenaar Don Rosa, of zoals zijn volledige naam luidt: Keno Don Hugo Rosa heeft als enige een levensverhaal van hem gemaakt. Deze is herdrukt in de "Oom Dagobert" serie, nummers 53 t/m 59, 67 en 68. Een korte samenvatting: 122: De clan McDuich (later McDuck) wordt opgericht. 1776: Dorus McDuck, Dagoberts over-overgrootvader moet het schip "De Gouden Gans" bergen. Dit lukt hem niet en volgens een contrat moet hij nu al zijn bezittingen weggeven. De McDucks worden ineens straatarm. Zijn kasteel, gouden tanden en horloge weet hij te houden. 1830: Fergus McDuck wordt geboren. Daarna ook zijn broers Jakob en Angus. De laatste vertrekt naar Amerika. 1867: Fergus en zijn vrouw Ma krijgen een zoon, Dagobert McDuck. 1872: Dagobert krijgt een zusje, Doortje. 1875: Het Geluksdubbeltje wordt gedrukt. 1876: Dagoberts tweede zus wordt geboren, Hortensia. Deze bijkt later een enorm terprament te hebben. 1877: Voor Dagoberts tiende verjaardag krijgt hij een schoenpoetsset. Nu wil hij de clan weer rijk maken. De volgende dag verdiendt hij zijn eerste dubbeltje. De man heeft hem bedrogen, dit is Amerikaans. Nu weet hij dat er ook bedriegers zijn in het leven, maar hij laat zich niet meer bedriegen. 1880: Dagobert gaat naar Amerika. Hier beleeft hij een groot avontuur met oom Angus en de vaders van de Zware Jongens. 1882: Dagobert beleeft opnieuw een avontuur met de Zware Jongens. 1883-1897: Hij reist de wereld over om rijk te worden. Hij vindt goud bij Witte Kwelling Kreek. 1902: Dagobert is miljardair. 1902-1930: Weer reist hij de wereld over om rijk te worden. 1930: Hij is rijkste eend ter wereld. 1947-1967: De avonturen in de strips.

Kanttekeningen en referentiesEdit

<tr><th style="width:100%; font-size:87%; padding-bottom:2px; text-align:center; background-color: #ddeef8; color:black;">De wereld van Donald Duck (Duckstad)</th></tr>